Saturday, May 30, 2009

senyum seharian...


Hari ini tampaknya lancar berbanding biasa. Meski yang terbuku kekal mendiam, biar yang terzahir menebar rasa dalam penampilan berbeda...

Hampir 3 minggu menanti, hari ini tiba jua ke Manipal...



sweet kan???




Carilah kekasih seperti apapun, saya hanya punya seorang ibu yang telah berkorban segalanya demi seorang anak yang selalu lupa diri...

Terima kasih mama...

Terima kasih...

Owh, buku2 juga telah sampai.. Ada beberapa buku yang tertinggal di rumah. Terlupa dimasukkan barangkali. Tak mengapa, 2 bulan lagi saya pulang ke Malaysia..=)



Saya puas hati berjumpa dengan buku ini. Buku yang menyelamatkan saya dengan sesungguhnya meski tidak sedalam pemikiran tokoh2 tertentu, tapi sangat bermakna kerana hadirnya saat saya tak punya sesiapa membantu. Buku ini hampir lunyai kerana diusung saban waktu satu ketika dahulu, jadi teman tidur, jadi pemujuk akal jua hati. Saya sungguh2 jatuh cinta pada HAMKA... Tanpa pernah menafikan tokoh2 lain, karya2 HAMKA adalah kegemaran saya.

Bersama2 Falsafah Ketuhanan, mama hantar juga karya2 lain HAMKA seperti Ayahku, Islam:Ideologi dan Keadilan Sosial, serta Tasawuf Moden. Saya senyum sepanjang malam.

Juga buku2 lain, tak perlulah dinyatakan, tak larat pula menaip.

Malam ini malam kerehatan, kerana terapi jasad dan jiwa yang datang dari jauh utusan cinta seorang ibu buat lelah menghilang.

Hanya belek2 tulisan Adian Husaini di web INSIST, saya seperti mahu mengulas sesuatu...

Liberalisasi yang membarah di Indonesia sungguh membunuh kekuatan aqidah. Saya selalu mencinta kebenaran, malah kerana itu saban waktu mencari kebenaran. Apa kebenaran yang dicari? Saya tak berani hurai panjang, bimbang disalah sangka. Cukuplah karya2 Prof Al Attas yang tak terhadam saya sedikit sebanyak mengiakan jalan yang saya lalui bukanlah satu kesalahan.

Sungguh mencari titik persamaan adalah satu kemuliaan dalam menghindar telingkah. Namun mencari titik temu hingga menolak kebenaran adalah satu dosa maha berat! Setujukah? Dengan mengakui setiap agama harus dihormati hingga mengiyakan keyakinan dalam kepelbagaian agama, hakikatnya manusia itu mengakui tidak pernah ada kebenaran dalam dunia. Owh, saya tahu ramai tidak faham maka menganggap saya celoteh kosong. Bagi yang terlalu faham pula akan menanggap saya bicara secara permukaan. Saya tidak punya masa menulis panjang. Lain kali kita bicara sedikit tentang sekularisme. Lain kali... Malam ini malam merenung buah hati yang jauh ditinggalkan kini baru ketemu. Malam ini jua waktu berehat dalam saranan Rasulullah kepada Bilal...

Selamat malam...

1 comment:

'Cikgu Padi' said...

sweetnya mama....sonok la tu dapat buku2 kesayangan die tu..hehehe...jgn lupe study...take care