Saturday, April 25, 2009

PIDATO

Selesai test Physiology. Dalam hangat Pentas 152, khabar dari seseorang tentang Pertandingan Pidato Belia yang bakal tiba buat saya jadi rindu. Sesekali merenung masa silam, harus saya akur jalan2 menjadi seorang pemidato adalah taqdir Allah sebagai tarbiyyah buat diri kerdil ini.

Rindu mengenang kisah2 lama. Kata seorang sahabat, zaman saya sudah berlalu. Mungkin ya, tidak pernah saya nafikan. Kini bukan lagi masanya saya sesuka hati ponteng kelas dan melepak di library atas alasan berlatih pidato dan debat. Alasan yang menjadi lesen untuk sesuka hati terlepas dari takluk peraturan sekolah. Zaman suka ria itu telah berlalu, zaman gemilang itu telah pergi.

Kenang2 kali pertama disuruh bercakap, tiada sepatah pun keluar dari mulut saya. Budak Form 2 yang tak pernah kenal pidato, maka imbalannya saya dimarah hampir 2 jam oleh Cikgu Fakhrul yang kini dirindui. Dan paling menakjubkan, usai dimarah, bagai ada satu aura muncul memberi saya upaya bicara tanpa henti. Sejak itu, sejak itulah saya tidak pernah berhenti bicara.

Terlalu jauh nukilan taqdir. Di mana saja saya tidak pernah disuruh bercakap. Di tepi pantai2, di Tasik Titiwangsa pada jam 12 malam sambil mengejut pelaku2 maksiat, di Stadium Putra Bukit Jalil, dimarah oleh guru2 bahasa Pahang, di atas meja berdepan pelajar tingkatan 5 sedang saya masih tingkatan 4, di belakang chalet mengadap hutan Sepang saat hujan turun selebat air mata yang mengalir, di PICC mengadap YDP Agong.

Jauh rupanya perjalanan ini... Saat mengenang kisah2 begini, cuma satu makhluk di KMB saja yang mampu memahami tanpa dikhabarkan melalui kata2. Sayangnya kamu jauh sekali di sana.

Entah untuk apa berpidato. Dulu semata2 ingin menang, semata2 inginkan hadiah lumayan lebih2 lagi pidato belia yang sungguh menarik. Mungkin juga dulu saya berpidato kerana terdesak membawa nama sekolah dan harapan guru2. Manakan tidak, dari awal tahun tarikh Pidato Diraja Kebangsaan peringkat akhir telah dimasukkan dalam takwim sekolah. Apakah? Peringkat daerah saja belum dilalui sudah target hendak ke peringkat akhir kebangsaan. SEMESTA... Jangan buat begitu lagi pada junior saya, harapan yang terlalu tinggi sungguh membebankan apalagi bagi calon SPM.

Saban waktu berdoa agar 2006 menebus kekalahan peringkat akhir tahun sebelumnya. Namun dianugerah naib johan jadi kesedihan terlalu. Kenang2 semula, sungguh terasa malu. Sampai2 Dato Sri Hishamudin tegur muka sedih sangat. Hahaha..

Tamat zaman sekolah, pencenlah saya. Itu tanggapan, tapi rupanya masih belum ditaqdir berakhir. Entah dari mana dan bagaimana, ditaqdir pula ke pidato belia. Tujuan utama hanyalah untuk hadiah saguhati yang cukup lumayan. Berdepan dengan pemidato2 dari parti politik dan NGO seperti Abim dan sebagainya (terbuka untuk belia berusia 15-40 tahun) maka saya langsung tidak berharap tinggi. Maka saat diumum johan peringkat KL, merintih sesal semahunya saat itu. Mujur sekali lagi teman sejati ada bersama. Takut! Itu saja ayat saya.

Beberapa hari berlatih di Sepang, ibu angkat yang amat saya kagumi skilnya ini terlalu banyak mendidik. Tidak hairan kalau tokoh2 parti tertentu masih terkejar2 memujuknya sampai kini.

Selaku wakil KL, tuan rumah, maka saya kira sayalah paling menyedihkan saat mesyuarat peserta berlangsung. Bukan saya yang sedih, tapi saya rasa mereka sedihkan saya. Haha.. Dek pusing2 Time Square dengan peneman sejati saya, maka kami jadi peserta paling lewat tiba. Dengan tudung bidang 60 dan baju labuh, saya dipandang pelik sekali. Pertama kerana saya peserta paling lewat tiba saat mesyuarat telah bermula, kedua kerana penampilan kami yang sangat berbeza dengan mereka2, dan ketiga kerana saya nampak terlalu muda hendak dibanding dengan mereka. Paling muda... Gerun? Saya sangat gerun... Segerun bangunan MAYC yang kami duduki. Biarlah apapun pandangan mereka, saya memang budak kecil dalam kalangan mereka yang dewasa.

Saat perlawanan, kecil2 bisa jadi cili api. Rezeki Allah, dengan beza 4 markah dari johan, berjaya juga saya membawa pulang piala walau bukan sebagai juara. Cukuplah sekali itu, saya tak sanggup lagi kehadapan umum berbicara menarik perhatian. Bukan takut bicara di tengah2 Stadium Putra, cuma jalan tarbiyyah buat saya kenal diri. Cukuplah setakat itu.

Hadir ke kelas Dato Syed Ahmad citra ageng nusantara merupakan titik perubahan terbesar hidup saya. Melaluinya saya kenal sedikit sebanyak Anwar Ibrahim di sebalik tabir. Saya kenal erti pidato warisan Prof Sunarjo dari seberang, dan sungguh saya malu melihat kejahilan saya berpidato tanpa makna dulu... Ahh, kisah lama..

Sekarang berjauhan buat hati rindu segalanya... Rindu pada manusia2 istimewa yang hadir melakar bahagia. Bukan medan saya lagi untuk kehadapan. Mungkin kedewasaan mengajar kalau bicara tiada erti tanpa makna dan keikhlasan. Saat anda melihat manusia2 berbicara melaung manifesto dan ucapan, lihat ke arah mata mereka. Mata dan mulut yang berbicara hanya mampu menyentuh hati apabila datangnya dari hati yang ikhlas pemberi ucapan. Percayalah, sangat mudah bercakap di khalayak ramai. Semakin kerap anda naik ke pentas, butir2 bicara indah akan meluncur keluar tanpa anda perlu risau dan gusar malah tanpa sedar jua. Namun untuk bicara sesuatu yang datang dari hati yang takutkan Tuhan buat mulut terkunci rapi. Ini pelajaran terakhir saya...

Dulu saya pengkagum mereka yang petah bicara, kini saya memuja bicara yang datang dari hati yang mengingat Tuhan meski bicaranya tanpa jurus, petes, pisip, mahupun gibran. Saya tidak kisah lagi. Namun ilmu2 warisan ini akan saya simpan, mungkin juga diajar kepada pewaris2 saya esok, kalau Melayu Islam itu punya citra hebat, pendakwah versatil, yang gah jasadnya, bersinar rohaninya... Zuhud jiwanya. Dunia di genggaman sedang akhirat di hati...


p/s: panjang post kali ni. Biarlah panjang2, selepas ini blog ini akan suyi seketika...

4 comments:

cahaya kemasyhuran said...

kecewa sgt ri 2~tak dapt tgok ara msuk TV tym peringkt akhir coz da o d way balik semesta tym tuh~balik2 asrama sume kecoh2 ara msuk tv..sedeyh~klu tau~lma dah balik lewat skit~hehehehe
mish u!

aisyarazak said...

ingat x...ade tym f5. kelas kite - 5 razi ke 4 razi sanggup mntak kebenaran cikgu nk tgk tv. pastu balik asrama, tgk2 paklah tgh lancarkan hari peladang. kehkehkehkeh.

rahsia said...

selepas pidato bicara..ada pidato 'hati'..ada lagi 1 peringkat yang lain pula..pidato itu kalamullah

aimunie said...

kak ara..miz u a lot..
=> jage diri bek2 kt sane..
u alwiz be d bez deeep inside me..